Зварот грамадзян і юрыдычных асоб
Патрабаванні да зваротаў
Звароты выкладаюцца на беларускай або рускай мове.
Пісьмовыя звароты грамадзян, за выключэннем, унесеных у кнігу заўваг і прапаноў, павінны змяшчаць:
- назву і (або) адрас арганізацыі або пасаду асобы, якім накіроўваецца зварот;
- прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы грамадзяніна, адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання);
- выклад сутнасці звароту;
- асабісты подпіс грамадзяніна (грамадзян).
Пісьмовыя звароты юрыдычных асоб павінны змяшчаць:
- назву і (або) адрас арганізацыі або пасаду асобы, якім накіроўваецца зварот;
- поўную назву юрыдычнай асобы і яе месца знаходжання;
- выклад сутнасці звароту;
- прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты;
- асабісты подпіс кіраўніка або асобы, упаўнаважанай ва ўстаноўленым парадку падпісваць звароты, завераны пячаткай юрыдычнай асобы.
Заўвагі і (або) прапановы ўносяцца ў кнігу заўваг і прапаноў у адпаведнасці з формай кнігі заўваг і прапаноў, устаноўленай Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь.
Тэкст звароту павінен паддавацца чытанню. Рукапісныя звароты павінны быць напісаны дакладным, разборлівым почыркам. Не дапускаецца ўжыванне ў зваротах нецэнзурных альбо абразлівых слоў ці выразаў.
Да пісьмовых зваротаў, якія падаюцца прадстаўнікамі заяўнікоў, прыкладаюцца дакументы, якія пацвярджаюць іх паўнамоцтвы.
У зваротах павінна змяшчацца інфармацыя аб выніках іх папярэдняга разгляду з дадаткам (пры наяўнасці) дакументаў, якія пацвярджаюць гэтую інфармацыю..
Правы заяўнікоў
Заяўнікі маюць права:
- падаваць звароты, выкладаць довады службовай асобе, якая праводзіць асабісты прыём;
- знаёміцца з матэрыяламі, якія непасрэдна адносяцца да разгляду зваротаў, калі гэта не закранае правы, свабоды і (або) законныя інтарэсы іншых асоб і ў матэрыялах не змяшчаюцца звесткі, якія складаюць дзяржаўныя сакрэты, камерцыйную і (або) іншую ахоўваемую законам тайну;
- прадстаўляць дадатковыя дакументы і (або) звесткі або звяртацца з просьбай аб іх запатрабаванні, у тым ліку ў электроннай форме, у выпадку, калі запатрабаванне такіх дакументаў і (або) звестак не закранае правы, свабоды і (або) законныя інтарэсы іншых асоб і ў іх не змяшчаюцца звесткі, якія складаюць дзяржаўныя сакрэты, камерцыйную і (або) іншую ахоўваемую законам тайну;
- адклікаць свой зварот да разгляду яго па сутнасці;
- атрымліваць адказы (паведамленнi) на звароты;
- абскардзіць ва ўстаноўленым парадку адказы на звароты і рашэнні аб пакіданні зваротаў без разгляду па сутнасці;
- ажыццяўляць іншыя правы, прадугледжаныя Законам Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 года "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" (далей - Закон) і іншымі актамі заканадаўства.
Абавязкі заяўнікоў
Заяўнікі абавязаны:
- выконваць патрабаванні Закона;
- падаваць звароты ў арганізацыі, індывідуальным прадпрымальнікам у адпаведнасці з іх кампетэнцыяй;
- ветліва ставіцца да работнікаў арганізацый, індывідуальных прадпрымальнікаў і іх работнікаў, не дапускаць ужывання нецэнзурных альбо абразлівых слоў ці выразаў;
- своечасова інфармаваць арганізацыі, індывідуальных прадпрымальнікаў аб змяненні свайго месца жыхарства (месца знаходжання) або месца знаходжання ў перыяд разгляду звароту;
- выконваць іншыя абавязкі, прадугледжаныя Законам і іншымі заканадаўчымі актамі.
Пакіненне зваротаў без разгляду па сутнасці
Пісьмовыя звароты могуць быць пакінутыя без разгляду па сутнасці, калі:
- звароты не адпавядаюць вышэйпаказаным патрабаванням;
- звароты падлягаюць разгляду ў адпаведнасці з заканадаўствам аб канстытуцыйным судаводстве, грамадзянскім, грамадзянскім працэсуальным, гаспадарчым працэсуальным, крымінальна-працэсуальным заканадаўствам, заканадаўствам, якое вызначае парадак адміністрацыйнага працэсу, заканадаўствам аб адміністрацыйных працэдурах, звароты з'яўляюцца зваротамі работніка да наймальніка або ў адпаведнасці з заканадаўчымі актамі ўстаноўлены іншы парадак падачы і разгляду такіх зваротаў;
- звароты змяшчаюць пытанні, вырашэнне якіх не адносіцца да кампетэнцыі арганізацыі, у якую яны паступілі, у тым ліку калі заўвагі і (або) прапановы, унесеныя ў кнігу заўваг і прапаноў, не адносяцца да дзейнасці гэтай арганізацыі, індывідуальнага прадпрымальніка, не датычацца якасці вырабляемых (рэалізуемых) імі тавараў, выкананых работ, аказваемых паслуг;
- прапушчаны без уважлівай прычыны тэрмін падачы скаргі;
- заяўнікам пададзены паўторны зварот, у тым ліку ўнесены ў кнігу заўваг і прапаноў, і ў ім не змяшчаюцца новыя абставіны, якія маюць значэнне для разгляду звароту па сутнасці;
- з заяўніком спынена перапіска па выкладзеных у звароце пытаннях.
Адклiканне звароту
Заяўнік мае права адклікаць свой зварот да разгляду яго па сутнасці шляхам падачы адпаведнай пісьмовай заявы.
У выпадку адклікання заяўніком свайго звароту арганізацыя, індывідуальны прадпрымальнік спыняюць разгляд гэтага звароту па сутнасці і вяртаюць заяўніку арыгіналы дакументаў, прыкладзеных да звароту..
Абскарджанне адказаў на звароты
Адказ арганізацыі на зварот або рашэнне аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці могуць быць абскарджаны ў вышэйстаячую арганізацыю.
Адказ арганізацыі на зварот або рашэнне аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці пасля абскарджання ў вышэйстаячую арганізацыю могуць быць абскарджаны ў суд у парадку, устаноўленым заканадаўствам.
Адказ на скаргу ў вышэйшую арганізацыю можа быць абскарджаны ў суд, калі пры разглядзе гэтай скаргі прынята новае рашэнне, якое адносіцца да кампетэнцыі адпаведнай вышэйстаячай арганізацыі.
Адказ на зварот або рашэнне аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці арганізацыі, якая не мае вышэйстаячай арганізацыі, а таксама індывідуальнага прадпрымальніка могуць быць абскарджаны ў суд у парадку, устаноўленым заканадаўствам.
Нарматыўна-прававая база
Работа са зваротамі грамадзян і юрыдычных асоб вядзецца на падставе шэрагу дакументаў:
Закон Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. № 300-З "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб"
Парадак разгляду зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб у Цэнтры
Пісьмовыя і электронныя звароты, якія паступілі, правяраюцца на адпаведнасць патрабаванням Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 года "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" (далей – Закон), аналізуюцца па зместу і тэматыцы, а таксама на прадмет паўторнасці, для ўнясення прапаноў аб накіраванні зваротаў у дзяржаўныя органы, арганізацыі для разгляду па сутнасці ў адпаведнасці з іх кампетэнцыяй, з выкананнем прынцыпу першапачатковага разгляду звароту на месцах, або аб пакіданні зваротаў без разгляду па сутнасці.
Падчас прыёму пісьмовых зваротаў непасрэдна ад заяўнікоў службовымі асобамі, у выпадку неабходнасці, даюцца тлумачэнні па пытаннях, якія адносяцца да кампетэнцыі Цэнтра.
Пры прыёме пісьмовых зваротаў, якія паступілі па пошце, службовымі асобамі праводзяцца праверка правільнасці іх дастаўкі, цэласнасці пакавання канвертаў і зверка па рэестрах заказной карэспандэнцыі. Канверты ад паступіўшых пісьмовых зваротаў захоўваюцца ў тых выпадках, калі толькі па іх можна ўсталяваць адрас заяўніка або калі дата на адбітку каляндарнага штэмпеля служыць пацвярджэннем даты іх адпраўкі і атрымання.
Звароты, якія паступілі, рэгіструюцца службовымі асобамі.
Звароты, памылкова дастаўленыя, не рэгіструюцца і накіроўваюцца па прызначэнні, а пры немагчымасці ўстанаўлення адрасата вяртаюцца адпраўніку з адзнакай "Памылкова дастаўлена".
Пры паступленні электронных зваротаў на адрас электроннай пошты, работнікам ствараюцца іх папяровыя копіі і рэгіструюцца ў парадку, устаноўленым для рэгістрацыі пісьмовых зваротаў.
Пры паступленні больш за дзесяць электронных зваротаў аналагічнага зместу ад розных заяўнікоў ствараюцца папяровыя копіі дзесяці зваротаў, якія рэгіструюцца пад адным рэгістрацыйным індэксам.
Звароты аднаго і таго ж заяўніка па адным і тым жа пытанні, накіраваныя розным адрасатам і якія паступілі для разгляду, улічваюцца пад рэгістрацыйным індэксам першапачатковага звароту з даданнем дадатковага парадкавага нумара.
Пры падачы заяўніком некалькіх ідэнтычных зваротаў або зваротаў, якія змяшчаюць удакладняючыя (дапаўняючыя) дакументы і (або) звесткі, да накіравання яму адказу (паведамлення) на першапачатковы зварот такія звароты ўлічваюцца як адзін зварот пад рэгістрацыйным індэксам першапачатковага звароту.
Пісьмовыя звароты і папяровыя копіі электронных зваротаў не пазней чым у наступны за днём рэгістрацыі працоўны дзень перадаюцца службовымі асобамі кіраўніцтву Цэнтра. Даручэнні кіраўніцтва па разглядзе зваротаў выкладаюцца ў форме рэзалюцый.
Рашэнне аб накіраванні зваротаў, якія змяшчаюць інфармацыю аб падрыхтоўцы, учыняемым або ўчыненым злачынстве або іншым правапарушэнні, у адпаведныя праваахоўныя або іншыя дзяржаўныя органы прымае кіраўніцтва.
Пісьмовыя звароты, у якіх абскарджваюцца судовыя пастановы, не пазней за пяць працоўных дзён вяртаюцца заяўнікам з тлумачэннем ім парадку абскарджання судовых пастаноў.
Звароты разглядаюцца ў тэрміны, устаноўленыя артыкулам 17 Закона. Кіраўніцтва можа ўстанаўліваць скарочаны тэрмін разгляду звароту.
Пісьмовыя апавяшчэнні накіроўваюцца заяўнікам у тэрміны, устаноўленыя ў артыкулах 10,15 і 17 Закона.
Калектыўныя звароты ад трыццаці і больш заяўнікоў па пытаннях, якія ўваходзяць у кампетэнцыю, разглядаюцца з выездам на месца, калі іншае не выцякае з гэтых зваротаў.
Адказы (паведамленні) на электронныя звароты, якія накіроўваюцца на адрас электроннай пошты заяўніка, застаюцца ў справаводстве.
Адказнасць за выкананне рашэнняў, прынятых па выніках разгляду зваротаў, ускладаецца на кіраўнікоў структурных падраздзяленняў.
Кантроль за разглядам зваротаў завяршаецца, калі ўсе пастаўленыя ў іх пытанні разгледжаны, прыняты неабходныя меры і заяўнікам дадзены адказы ў пісьмовай, вуснай або электроннай форме, а таксама накіраваны апавяшчэнні ў парадку, устаноўленым у артыкулах 10, 15 і 21 Закона.